Nepál – legfontosabb tudnivalók

nepál annapurna panoráma gyalog túra kilátás hegy csúcs
Nepál UtazásLeave a Comment on Nepál – legfontosabb tudnivalók

Nepáli utazásunkhoz szükséges legfontosabb és alapvető információkat szedtem össze ebben a bejegyzésben. Nepál egy egzotikus uticél, nem kezdő utazóknak való, főleg ha önállóan utaznánk, utazási iroda nélkül. Utána kell járnunk engedélyeknek, vízumnak, alkudoznunk kell a helyiekkel (akik bár ilyesztőnek tűnhetnek, rendkívül kedvesek). Oda kell figyelnünk arra, hogy mit iszunk, mit eszünk, a higénia se az, amit megszoktunk. De ha tudjuk mi az a pár dolog, amire oda kell figyelni, akkor egy rendkívül emlékezetes utazásban lehet részünk!

Mikor utazzunk

Nepálban négy évszak van, Magyarország évszakaival megegyező időben. A nyár a monszun időszaka is, így júniustól szeptemberig nem érdemes ide utazni. A túrázáshoz a legjobb idő az ősz és a tavasz.

Az Annapourna panoráma úton márciustól-áprilisig, illetve októbertől-novemberig érdemes végigmenni

Kathmanduban a december és a január a leghidegebb hónapok, de még akkor is 20-3 fok közt van a hőmérséklet

Vízum

Érkezésünkkor a reptéren válthatunk vízumot 15, 30 és 90 napra. Vigyünk USD-t készpénzben és 2 személyi igazolvány fényképet. Több sort is végig kell állni, mire megkapod a vízumot, de aránylag gyorsan megvan.

Pénzváltás

Kathmanduban és Pokharában is sok pénzváltó volt, jó áron váltottak USD-t nepáli rúpiára

Engedélyek

Az Annapourna túrához szükségünk volt Timms kártyára (20 USD) és ACAP engedélyre (30 USD) Az engedélyeket több városban is ki lehet váltani. A kártyák elkészítéséhez mangunkkal kell vinnünk pár személyigazolvány fényképet. (sima papírra nyomtatott is megfelel)

Adapter, nepáli konnektor

Nepálban az áram 230voltos, több féle konnektort használnak. Néhol magyar dugónk is működik, de általában szükség van átalakítóra.

Alkudozás

A nepáliakkal alkudozni kell. Legyen szó ételről, szállásról, fuvarról

Víz

A csapvíz nem iható, vagy forralni kell vagy víztisztító tablettával kezelni. (pl. Micropur)

Légszennyezettség, por

nepál utazás maszk légszennyezés

Ne felejtsünk el maszkot vinni!

A légyszennyezettség nagyon nagy probléma ebben az országban, főként Kathmanduban. Mindenképp legyen nálunk kendő/sál/maszk

Közlekedés; buszok

Egy átlagos nepáli busz – ha teheted ülj előre!

Minden távolsági busz amit használtunk napi egyszer közlekedett, meghatározott időben. Az utak és a buszok is rossz minőségűek, így egy-egy út akár 6-7 órába is telhet.

Busz indulási idők:

Kathmandu 7:30
Chitwan 8:30
Pokhara 7:30

Pontos időt és helyszínt mindig kérdezzük meg a szállásadótól!

Pro Tip: Ülj előre a buszon! Hátul még jobban megérzed a rossz utak okozta rázkódást.

Étel

ínycsiklandozó párolt MOMO! csak ellenőrizd le, nehogy nyersen hússal edd mint mi…

Kína és India konyhája keveredik Nepálban, így sokszor fűszeres.

Dhal-bhat – Nepál egyik legkedveltebb étele. Általában rizs/krumpli a helyi párolt zöldségekkel, és egy vagy többféle szósszal/levessel, ami készülhet például lencséből, vagy babból.

Momo – Hússal vagy zöldséggel töltött tészta golyók, párolva.

Palacsinta banánnal – semmi extra, talán kissé vastagabb mint a magyar palacsinta, jól esik a sok furcsa étel mellett 😉

Árak

Általában elmondható, hogy Nepál Magyar viszonylathoz képest olcsó, ha megvettük a repülőjegyet sokat már nem kell költenünk.

Étel-ital árak

Az étel és ital árak úgy emelkednek, ahogy megyünk felfelé a hegyen.

Dal Bhat – Városokban 150- 700 rúpia

Momo – 100 rúpia a városokban

Sör – 250-700

Szállás

Luxus Nepálban fityingekért!
(azért a hangyák bemásztak az ablakon át az ágyba, hogy tudjuk hol vagyunk)

A Nepáli körülményekhez képest szuper szállásokat találunk a városokban 1000-3000 Forint körül. Általában reggelivel vagy vacsorával. Előre foglalhatunk a booking.com weboldalon

Kevésbé Luxus-ház kartonból, fűtés nélkül. Az csukott ablakon át pedig úgy húz be a szél, hogy akár nyitva is lehetne

A hegyekben, ha jól alkudunk és ott eszünk ingyen is megszállhatunk az úgynevezett teaházakban.

Nepáli utunk térképe

Tetszett ez a cikk? Oszd meg másokkal is!